GRISARNA MISSHANDLAS FÖR DIN SKULL!

Grisarna misshandlas för att du ska få billigare mat!!

"Vi är alla medskyldiga"

Grisarna misshandlas, är sjuka, packas så tätt att de inte kan ligga ner och är svarta av sin egen avföring.
Idag avslöjades vanvården av de danska grisarna.
– Vi är alla medskyldiga, säger Marit Paulsen. Jag vill ha ett djurens FBI.
Tid är pengar. Det får de danska grisarna känna av.
För att pressa priserna för transporterna till slakterierna gäller det att det går kvickt.
Böndernas och transportörernas senaste knep för att spara in några kronor är att misshandla djuren med hårda plaströr så att de ska röra sig snabbare, rapporterar Ekot.
Men skadorna av misshandeln går långt in i grisarnas muskler.

Under första halvåret 2008 anmälde danska slakterier tjugo sådana fall, enligt Ekot.

"Vi är medskyldiga"

– Vi är alla medskyldiga för rationaliseringsraseriet som går ut över djuren. Hur mycket tänker du och jag på djurens väl och ve när vi tittar på priserna i butiken? När det gäller kött är det djuren som får betala när vi ska ha billig mat, säger Marit Paulsen till aftonbladet.se.

Svarta av avföring

På en annan gård på Nordjylland packas grisarna så tätt att de inte kan ligga ner samtidigt. Resultatet är halvt förlamade ben och att de är svartfärgade av avföring.
Ekots granskning visar också att var fjärde skugga är inspärrad halva livet. Lagen protesterar inte mot att de inte kan vända sig om. Men var femte sugga lider av sår, varfyllda bölder och skav av buren.

”Ska tjäna pengar”

Torben Poulsen, ordföranden för Danmarks svinproducenter, är inte orolig för djurens hälsa.
– Det är en fabrik vi har. Du ska inte tro att jag har 1700 suggor här ute för att de är söta djur som jag ska klia bakom örat. Jag har dem för att jag ska tjäna pengar på dem, säger han till Ekot.

Djurens FBI

Och hon har en lösning på problemet.
– Jag vill ha ett djurens FBI. Det här händer gång på gång på gång. Vi måste ha ett kontrollsystem för det här på EU-nivå.
Själv köper hon bara kött som är producerat i Dalarna.

Ska vi sluta köpa danskt kött?

– Alla danska grisar har det inte lika illa, men vi måste vara beredda att betala lite mer. Köpa en mindre fläskkotlett för ett lite dyrare pris.


Sjuka grisar

90 procent av grisarna har skador på magsäcken. Något som skulle kunna undvikas om de fick mer halm att tugga på. Men många bönder struntar i det eftersom det är merarbete.
Enligt EU:s livsmedelsverk kuperas 99 procent av de danska grisarnas svansar. Det är olagligt att göra det rutinmässigt.

Många grisar till Sverige

Danmark producerar 25 miljoner grisar.
2008 hamnade nästan 40 000 ton danskt griskött på de svenska tallrikarna.
På knappt 15 år har exporten fördubblats.
Källa: Ekot

Här hittar ni artikeln:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5226879.ab

 

 

Men kära ni... tro inte att Sveriges gårdar är felfria!!! Här sker djurmisshandel också.. så tänk på det nästa gång du sätter din gaffel i en skinkbit.. den där kan ha blivit så fruktansvärt plågad bara för DIN skull.. så att DU kunde köpa din skinkbit lite billigare!!

Och ett stort grattis till dig som tänker så mycket på dig själv att du skiter totalt i djuren.

 

 

//Kicki

 


Kommentarer
Postat av: Ida

Vad glad jag är att jag är vegetarian när jag läser och hör om sånt där alltså. kram

2009-05-26 @ 17:39:53
URL: http://jenkka.blogg.se/
Postat av: Anonym

glad att vara vegitarian..

2009-05-26 @ 19:22:05
Postat av: Towa

Viktigt ämne du skriver om men när texten blir så lång så läser faktiskt inte folk, tyvärr.

2009-05-26 @ 20:55:45
URL: http://www.towalindberg.se
Postat av: Renée

Min pappa är bonde med köttdjur och jag är uppväxt på en bondgård. Jag har sett dagligen hur djuren har det och jag skäms inte en smula över att jag äter kött.



Du vill nog bli respekterad för dina val i livet, och du har valt att inte äta kött.



Borde inte även du respektera dom som väljer att äta kött? Det är ju var människas val..

2009-05-26 @ 22:34:52
URL: http://r85.blogg.se/
Postat av: Renée

Min pappa är bonde med köttdjur och jag är uppväxt på en bondgård. Jag har sett dagligen hur djuren har det och jag skäms inte en smula över att jag äter kött.



Du vill nog bli respekterad för dina val i livet, och du har valt att inte äta kött.



Borde inte även du respektera dom som väljer att äta kött? Det är ju var människas val..

2009-05-26 @ 22:36:22
URL: http://r85.blogg.se/
Postat av: Kicki eller Pether

Jag respekterar dom som äter kött, men vill ändå att folk ska få veta hur det är där ute! Även om det inte var så på just eran gård så är det nog så på många andra gårdar.

Vill inte att folk ska tro att jag inte respekterar dem. Ber om ursäkt om jag på något sätt formulerat det så så att man tror att jag inte gör det.

Känner så starkt för det här med djurmisshandel så att ibland hettar jag kanske lite väl möjligen.

2009-05-27 @ 15:54:47
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag tycker du gör helt rätt som skriver om det som ligger dig varmt om hjärtat. Det är ju trots allt din blogg (och pethers såklart). Go Kicki!

Puss.

2009-05-27 @ 18:15:48
URL: http://lenaloo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback