Allergi, Artros & Magkatarr...

Jag har i flera år gått och inte vetat VAD jag är allergisk mot.
Läkare har vägrat testa och tycker att jag ska använda uteslutningsmetoden. Det är inte alls lätt!
För några månader sen gick jag över någon gräns och vart så allergisk mot äpplen.
Sen har det bara rullat vidare. Nu päron och kiwi också.
Fick veta att det är björkpollenallergi jag har och att man kan vara allergisk mot andra saker också då!

Ikväll fick jag allt känna på hur allergisk jag är mot hasselnötter!! Hela halsen slöt sig och det kliade något så fruktansvärt i näsa, hals och ögon. Ögonen vart stora runda bollar, röda, svullna och svidande. Inte kul.
Av en halv nöt, innan jag skulle börja baka=dessa problem.

Tidigre idag var jag på remonthagen (sjukhus för reumatiker) och tog prover, kollade leder och gick igenom mina svar från röntgen.
Proverna visar som vanligt ingenting (det gör dom inte på min mamma heller som har tydlig och svår RA)
Slutligen berättade läkaren att jag har Artros i ryggen, vilket dom sett från röntgen.
Och att jag även har en ledsjukdom i händer och andra leder, dock INTE RA.
Jag har fått medicin som ska dämpa smärtan, men that´s it.
Negativt: Dom gör ingen mer utredning, och dom gör inget mer åt saken.
Positivt: Det är så pass bra att dom inte gör nåt mer åt saken!
Jag är nöjd ändå. Jag får höra av mig om det blir värre.


Är du björkpollenallergisk ska du undvika:
Hasselnötter, äpplen, päron, körsbär, mandel, kiwi, plommon, nektariner, persikor, och för vissa även: råa potatisar och råa morötter.
Men det här får man nog prova sig fram med. Bra att veta dock!

Magkatarren är sådär, men nu har jag inte skött mig perfekt heller.
Cultura och psyllisfrön gör dock under!
Magkatarren gör dom inte heller något åt, även fast det återkommer HELA tiden.
Jag borde få prata med en dietist och få någon diet upplagd eller nåt. Fattar inte att jag ska behöva må såhär!

Ikväll är jag lite depp..
Ingen förstår nåt, ingen bryr sig..
..och allra minst den jag vill ska bry sig mest...
Allt går bara åt skogen...

Nej så är det inte, jag vet..

Ska upp å jobba om några timmar, hoppar jag inte smittar nån med min förkylning..
Med min dysterhet säger jag GODNATT...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Godnatt Kicki!

Hoppas deppen går över snart.. :)

Puss!

2010-01-19 @ 22:09:12
Postat av: Annie

Gumman då.. vilken jävla skit! :(

2010-01-19 @ 23:00:40
URL: http://annelie86.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag är allergisk mot pollen och även alla de där frukterna. kan äta råa morötter, men inte rå potatis. Päron funkar om det är mogna päron, äpple funkar om de är röda. Mandel, chashew o jordnöt kan jag äta, men inte hasselnöt, valnöt o pekan. Galet så olika det kan vara. Du känner inte av pälsdjur något?

Jag har artros i min käkled och är överrörlig i de flesta leder så atros där är nog bara att vänta sen.

Har IBS och världens känsligaste mage.

sjukt så lika vi är kroppsligt. haha.

2010-01-20 @ 08:49:51
URL: http://mammasara.blogg.se/
Postat av: Marianne

Usch, det låter inte alls bra det där, din stackare! Kramar!

2010-01-20 @ 11:25:28
URL: http://aianne.blogg.se/
Postat av: Angelica

http://www.helhetsdoktorn.nu/artros.htm där tyckte jag det stod lite intressanta grejer om kosttillskott ex MSM, B-vitaminkomplex och nypon (som ju jag gärna rekommenderar dom flesta att äta annars också) NSAID är för övrigt ett samlingsnamn på inflammationshämmande, smärtstillande & febernedsättande läkemedel tex treo, magnesyl, aspirin, ipren och voltaren och får EJ ges till personer med ex magkatarr! Men jag antar att din läkare är medveten om vad du bör äta och inte.



http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/artros.html tar upp en del om vikten av träning och sjukgymnasthjälp. Bra sida!



Och det bästa kommer sist, "Billingsmetoden" - Evelyn Billings :)

2010-01-20 @ 18:25:30
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Annie

Gud va skönt att hon somnar om, om ni säger åt henne! Evangeline var dock på ett riktigt dåligt humör och skrek och grinade :( Hoppas hon sover längre imorrn säger jag bara!

2010-01-20 @ 21:36:19
URL: http://annelie86.blogg.se/
Postat av: Sarah

Eländes elände! Jag kan förstå att du känner dig deppig vännen. Hoppas att du känner dig bättre snart. Puss och kram! <3

2010-01-21 @ 00:20:33
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: AnnaPanna

Vad skumt. Jag är pollenallergiker också, men jag tål alla de där sakerna du radade upp.. För mig är det jordnötter, viss päls(och dun), och hyacinter ^^

2010-01-26 @ 11:02:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback