Gå ner i vikt och må BRA!

Jag vägde efter graviditeten ca. 82kg om man räknar bort ev. vätskor osv. (har tagit bort 5kg)
Sen har jag kämpat med att gå ner i vikt, och när det ändå gick som bäst.. då jag fått in rutiner och gick ner något kilo i veckan så kröp det i kroppen och jag fick höra om en DIET som gjorde att man rasade i vikt, KANON tänkte jag och satte igång.
Plågade mig själv i flera dagar med den där skiten och jag rasade i vikt.. gick ner iaf 1 kg om dagen? Minns inte riktigt.
Men sen fick jag höra om alla som gått upp det dubbla efteråt OSV. Så jag la av direkt och kämpade med att inte gå upp de där kilona igen.
Så var det bara att börja om igen.


Dietet = Skit. Slutar man så går man ju bara upp igen. Välj istället en LIVSSTIL som går att behålla!!!!!

1. Den eviga väntan. Man får inte glömma att det tar ett tag för kroppen att vänja om sig.
Varör går man upp i vikt, även om man knappt äter??
Det är det som är felet, kroppen väljer att SPARA så mycket som möjligt av det man tar in eftersom den aldrig vet när det kommer mat igen. Om det dessutom dröjer för länge mellan målen så vet kroppen att den måste sprara för att klara den tiden.

2. ÄTA REGELBUNDET. Försöka ha vissa tider då man äter, och att verkligen se till att äta 3 mål om dagen, men även två mellanmål också helst.
Så om jag börjar äta regelbundet så går jag direkt ner i vikt?? Nej, tyvärr. Hur ska din kropp kunna lite på dig om du behandlat den så dåligt så länge?? Nej först får man bevisa att maten verkligen kommer regelbundet, sen börjar kroppen lite på dig, SEN börjar du gå ner i vikt. /behåller din vikt lättre.

3. Nu måste du också börja fundera på VAD du egentligen stoppar i dig?
Helt ärligt talat så kan jag tala om att det säkert var ett ÅR sen jag och Pether köpte lösviktsgodis. Sen har det nog hänt att man köpt en godiskaka eller något dylikt. Och chips och ostkrokar OSV, äter vi heller inte ofta. Dricka har vi slutat med för länge sen,och är inte ens intresserad av längre. För man vänjer sig och vänjer sig gilla annat. Det är SANT!
Nu unnar vi oss t.ex lite Ben & Jerry´s eller kanske en lunch på stan. Underbart! ("syndar" och njuter givetvis nu och då, men inte hela tiden.)

4. Röra på sig ! VARJE dag !! Ett bra tips till motion är städning. Helt sant. Helst i lite rask takt. :) Eller att bara gå ut och gå. Enkelt, men effektivt! Det är enda träningen vi gör, plus lite wii fit.
 
5. Ät inte på kvällen!! Jag har ett litet knep jag brukar använda mig av... kl. 19 ungefär brukar jag gå och borsta tänderna för att inte äta något mer senare ;)
Allt man äter på kvällen sparas! "Synda" på dagen isf.

6. Bli inte sur på dig själv om du gör "misstag" eller "syndar". Skit samma! Gör det inte igen bara!
Jag försöker verkligen att inte ta det så himla hårt om jag äter en kakbit, bara jag själv VET att jag gör det. Men får givetvis inte bara lägga bort det, för då kan det säkert bli för ofta.

7. Fundera på vad du egentligen äter/dricker. Hur mycket tar man in?
Att byta en så enkel grejj som mjölk mot vatten kan säkert göra skillnad med tanke på den mängd man tar in.
Att byta det ljusa brödet mot fullkorn, eller den där tuben risgrynsgröt (som är laddat med socker) mot hemgjord fiberhavregrynsgröt. Fundera gärna på det kött du äter också.. tänk på att vegetariskt ofta är mycket nyttigare ;)

8. Prata med någon och våga rådfråga andra. Jag stället gärna upp och byter gärna erfarenheter.

9. Var ärlig mot dig själv!

Det här är bara några tips för er som känner att ni vill ändra er livsstil, men ändå må bra.

Jag NJUTER verkligen av mitt nya liv, min nya livsstil!!!!

Men kom ihåg att jag INTE är någon expert i det här.. jag har bara mig och mina erfarenheter.


//En gladare, hälsosammare och 20kg smalare Kicki ! !

Kommentarer
Postat av: Sarah

Du är så duktig! Du ger mig inspiration till att gå ner i vikt och leva ett sundare liv. Dock så tycker jag att det är riktigt jobbigt att ändra alla vanor. Men jag kämpar på :)

2009-03-30 @ 23:32:26
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: Enas

du är verkligen duktig :) du har rätt med allting du skrev :)

Kram kram

2009-03-31 @ 17:55:21
Postat av: Angelica

Vilket härligt inlägg Kicki. Tycker det är jättebra att du poängterar att det handlar om att hitta en bra balans med sunda vanor, många tänker nog inte längre än dieten och ramlar lätt tillbaka i det gamla igen! Kram

2009-03-31 @ 20:25:24
URL: http://anejlica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback