Nu kör vi :)

Jag kan ärlig talat inte mycket om vegetarisk kost.. jag vet inte mycket om hur vi sparar på miljön eller vad som är dåligt och inte. Jag vet inte vad det bästa för kroppen är eller vad alla krämer gör.
Så jag tänkte så här.. om jag ger er tips så kanske ni kan ge mig tips? :)
Men nu kör jag igång med min nya kategori "Djur & natur bland annat"

Idag tänkte jag prata lite om vilka produkter man använder..
Jag har just rakat mina ben med lite vatten och olja (och en tyvärr urgammal rakhyvel.) Miljövänligt och billigt iaf!
Vad använder ni? Raklödder som kostar...? Hur ofta köper man det? Varför köper man det?
Dåligt för miljön och dåligt för plånboken och dessutom... dåligt för dina ben.
Det folk inte vill förstå är att om du tvingar din kropp att gilla en massa konstgjorda produkter så blir din kropp beroende.. som alla sånna där återfuktande krämer..(som oftast är uttorkande eftersom dom innehåller alkohol)  din kropp känner ju att den inte behöver göra jobbet själv längre och så får du köpa den där flarran resten av ditt liv. Förstår man hur mycket man slänger ut på sånt??

Sen har vi alla ni som duschar varje dag, med schampoo, balsam och tvål. (Jag undrar vad ni ska tänka om mig nu,haha!!)
Hur mycket lägger ni ut på sånt? Och varför?? Kroppen renar sig själv. Den är byggd så! Helt ärligt. Man blir väl oftast inte svettig någon annanstans än under och armarna väl? Och vart blir man smutsig egentligen? Behöver man tvätta hela kroppen för att man är smutsig eller svettig på ett ställa? Renar tvålen verkligen så mycket mer än bara vatten?
Själv använder jag schampoo när jag behöver. Tyvärr har jag inte lyckats sluta med tvål helt, och bara för den dumma tanken att jag måste använda det ibland för att bli ren, men det är FEL.
Olivolja funkar minst lika bra och det är dessutom naturvänligt också! Man behöver inga stora mängder heller. Och efteråt behöver jag inga krämer eller nåt sånt skit för oljan bevarar kroppens fuktighet.
Man får lena sköna ben och slipper möjliga allergiska reaktioner.
(självklart tvättar jag händer med tvål flera gånger om dagen, vet inte än vad för miljövänligt alternativ jag kan byta det emot?)

Ansiktsmasker som man köper på affärerna är rena döden. Ni fattar inte vad ni utsätter era ansikten för. Har ni aldrig kännt hur torra och konstiga era ansikten är efter en behandling?
Man tror att ansiktet mår så bra och att man har gjort något bra så man inbillar sig att det är bra, men ansiktet får kämpa för att ställa allt till rätta efteråt. Det är därför man kan bli röd och svettas och få prickar och allt vad som händer.
Jag tror däremot att man kan göra sånt själv av naturens egna tillgångar och att det då skulle kunna funka, men jag vet inte vad eller hur. Tyvärr.


Jag vet inte ens vad man använder mer? Vad mer lägger ni pengar på??


Istället tar jag och mina älskade familj en dag på badet, en fika på stan, eller annat Vi anser är lyx, så länge vi får vara tillsammans :)


Kommer du fundera en extra gång nu innan du slänger ut flera hundra på en massa produkter du inte ens vet vad dom egentligen är bra för??


//Kicki
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag är inget proffs i det här.
Ställ gärna frågor och berätta gärna era erfarenheter för mig.

Kommentarer
Postat av: Tirja

Jag använder bara duschtvålen när jag rakarbenen och en skrubbhandske istället för ansiktsmask, och duschar absolut inte varje dag :) Anser det varken nödvändigt eller bra för miljön eller min hud!

Så jag lägger inte ut många pengar på sånt!

Kram

2009-06-25 @ 23:07:40
URL: http://xredxangelx.blogspot.com
Postat av: Annie

Använder endast vatten när jag rakar mina ben, gör det ju i duschen så man behöver ju inte annat =) Ska bli så kul att ses imorrn! Puss!

2009-06-25 @ 23:46:17
URL: http://annelie86.blogg.se/
Postat av: Kicki eller Pether

Vad roligt att höra!!! :D

2009-06-26 @ 08:16:45
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Moa

Jättebra med ny kategori! Du får mig verkligen att rannsaka mig själv :P Duschar gör jag oxå bara när jag känner att jag verkligen behöver det, men alla produkter hit o dit kan man ju absolut klara sig utan! Gäller bara o hitta bra alternativ som man blir nöjd med..oljan jag fick av dig älskar jag ju, men nu är den snart slut ! var kan jag få tag på ny?? ma höres! puss

2009-06-26 @ 09:34:38
Postat av: Sarah

Okej, handen på hjärtat: Jag duschar varje dag eftersom att jag svettas mycket, men jag tvättar inte håret varje dag. Jag använder inte heller duschtvål mer än om jag ska ut, träffa folk, jobba osv. Jag använder raklödder när jag inte har rakat benen på ett tag (nu kommer jag ju att pröva med olja nästa gång, tack för tipset!). Jag dissar ansiktsmasker totalt! Jag får utslag som kliar och dessutom så får jag ännu mer finnar. Jag har en serie ansiktsrengöring från apoteket. Och den använder jag ett par gånger i veckan av den anledningen att det är det enda som hjälper mot mina finnar, och som du säger så kommer jag säkert att bli beroende av den, tyvärr. Ansiktsvattnet är helt fritt från alkohol. Så jag är nog inte så miljövänlig :/. Puss!

2009-06-27 @ 00:38:41
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: Sarah

För länge sen så läste jag i en tidning om hur man kunde göra egna ansiktsmasker. Nånting som tydligen skulle vara bra var om man använde havregrynsgröt som ansiktsmask. Jag prövade det, men tyckte mest att det var mycket stök och gegg. Gjorde inte så mycket för ansiktet faktiskt. Däremot så prövade jag att göra en ansiktsmask av mosad banan, och huden blev faktiskt len av det :)

2009-06-27 @ 00:41:41
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: Sarah

Skitbra kategori förresten! Jag tänker verkligen efter vad jag själv kan göra annorlunda när du skriver om miljö och hälsa. Puss!

2009-06-27 @ 00:44:26
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: Angelica

Kul att du vill lära dig mer. Det är ju så att kroppen hela tiden utsöndrar saker som lägger sig på vår hud som svett (ammoniak, mjölksyra, urinsyra, salter, gifter, fettsyror, mineraler, proteiner osv) talg, döda hudceller mm vilket skall skydda oss från angrepp utifrån och bibehålla ph-balansen. För att ta ett exempel så ni förstår lättare.. om vi duschar och där använder produkter med tveksamt innehåll (vilket ju även hamnar i våra sjöar och påverkar bla fiskar negativt) tvättar vi bort skyddet vilket tar kroppen ca 4 timmar att bygga upp igen, vi är då alltså "skyddslösa" i flera timmar.. om vi då smörjer in oss med lotion och ansiktskräm, rollar oss med deo och sprutar på lite parfym, fixar håret eller vad folk nu gör efteråt låter vi skadliga ämnen som ABSOLUT inte har på kroppen att göra att snabbt tränga igenom hudlagren och slungas ut i blodbanor osv. Kroppen har inte en chans att skydda sig.. Viktigt att komma ihåg är ju att alkoholen är ju inte den största boven i krämer utan vi bör välja bort allt med MINERALOLJA (=paraffinum liquidum, E900, VASELIN,, medicinsk vitolja osv) och andra ämnen ex PEG-ämnen, aluminiumklorid, carbomer, ftalater formaldehyd och många många andra. Skulle kunna sitta här hela dan och skriva har så mycket jag vill dela med mig av! Men men.. har några inlägg på bloggen om sånt här, och kommer säkerligen fler så småningom! Men till dess vill uppmana alla att byta ut sina produkter till naturkosmetik och olja.. man kommer sjukt långt med en schysst olja, är i princip det enda jag använder.. till allt från rengöring, som kroppsolja, vid rakning, i solen osv osv! Sköt om er.

2009-06-27 @ 16:39:10
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Angelica

Och angående ansiktsmasker.. gör lite havregrynsgröt (häll på varmvatten och blanda lite bara) häll i en skvätt olivolja (viktigt) och mixa till önskad konsistens. Låt kallna i kylskåp. Rengör ansiktet (med bra produkter givetvis), smörj in dig med olivolja och sen på med masken. Förmodligen den bästa masken som finns, för alla!! Vill man så blanda i lite kesella, eller lägg endast kesella som mask, också super! Lycka till :)

2009-06-27 @ 16:45:17
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Lena

Hmm, måste ju erkänna att jag är en sucker för produkter. Men jag köper till 90% bara ekologiska och hud/djur/natur/ vänliga grejjer. Och jag brukar hälla på mig lite olja i duschen, så man slipper smörja sig efteråt. Och det ska tilläggas, att efter att jag blev gravid använder jag inte alls lika mycket saker som innan, och det är ett rejält kliv (för en som är beroende av diverse smörjor ;)). Ett tips är Urtekram, som jag köper, de har bra "billiga" (för att vara schyssta saker) och både djur och natur vänliga produkter utan en massa tillsatser och annat crap.

Go Kicki! Fler borde bry sig som du gör..

Puss puss

Just det, mamma har en jätte bra bok om naturlig hudvård och "medicinering". Ska kolla upp vad den heter så talar jag om det sen..

2009-06-28 @ 09:49:01
URL: http://lenaloo.blogg.se/
Postat av: Lena

Några tips till är, Dr hauschkas produkter till ansiktet, om man som jag har lite problem med finnar. De har verkligen räddat min hud. Och helt naturligt ska det vara också. Bra! Även Sascos Aloe vera shampoo och balsam är svin bra. Man behöver inte tvätta håret ofta, och balsamet gjör håret jätte blankt och fint. Iallafall mitt :)

2009-06-28 @ 09:53:08
URL: http://lenaloo.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag funderar aldrig på om det är miljövänligt eller inte, och kommer nog heller aldrig göra det (tyvärr). jag är en sån som tar en ny disksvamp varje gång jag diskar. duschar och tvättar håret så fort jag får tid och ork..

men jag blev lite intresserad av att kolla upp vad det finns för alternativ. hittade dessa sidor:

http://www.heltnaturligt.com/tvttntter.htm

www.ekogarderoben.se

www.jordklot.se



den första tyckte jag var lite coolt, att tvätta sina kläder med nötter, funderar jag tom att prova, såg att det finns nere på shamanen.



gillar din blogg btw!

brukar kika i den lite nu och då:)

2009-06-30 @ 15:57:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback