bLa..bLa..

Nu väntar jag på att potatisen ska bli klar och att Agnes ska vakna. Sen ska vi göra oss klara för badet :)
Jag har varit ute och gått med Rasta o Agnes och jag har skottat och städat lite.

Håller också på att läsa ett häfte jag fick från BVC om barnmat..
Står bland annat att man bör vänja barnen vid lättmjölk så fort man ska börja ge dom mjölk.
På BVC sa dom dock inte alls så, dom tyckte man skulle börja med en fet mjölk eftersom barnen behöver det nu.
Så hur är det egentligen!?

Stod även att på en barntallrik ska det vara mer kött än både potatis o grönsaker, fast på BVC sa dom att det skulle vara lika delar. Hmm...?

Står en del om barn och socker också.. och det får mig att återigen undra..
Varför ger man sina barn socker?
Vad är fördelen??
Har ditt barn bett om det?
Blir ditt barn friskt av det?
Får man hela tänder av det?
Blir ditt barn mätt på det?
Visste ditt barn ens om att det fanns innan du presenterade det för henne/honom?
Varför ger du ditt barn socker?


Vad blir följden av detta?
Några saker som borde avskräcka nog....
- Först ger man sitt barn en kick så blodsockert stiger snabbt men som sedan sjuker lika fort.
    Ditt barns trötthet och humör åker hiss. (Stog i häftet jag läser)
- Dåliga tänder.
- Beroendeframkallande.
- Barnfettma.
- Diabetes.
m.m.

Självklart tycker jag att större barn, när de blir medvetna om att godis finns, då ska de såklart få måttlig mängd lördagsgodis. Det hör ju till.
Och glass som efterrätt vid speciella tillfällen eller fika på kalas. Inga konstigheter.
Kunde man låta bli det också så vore det ju bra, för om ditt barn ÄLSKAR frukt och inte vet om något annat så kan det ju KNAPPAST lida.

Nu började jag spåra ur igen.. jag som skulle skriva ett litet inlägg bara och sen fortsätta med maten och allt..

Och på tal om mat så åt vi så himla gott igår.. ska försöka experimentera vidare på det där sen nån gång :)

Bror, om du går in på MSN så hör av dig! Även om jag inte är där. Älskar dig.



//Kicki

Kommentarer
Postat av: Angelica

Tycker det låter självklart att det ska vara (ekologisk)standardmjölk.. mycket bättre fettsyror i den! I sockerfrågan vet du ju vart jag står.. men orkar ens inte skriva om det för jag förstår inte hur folk inte kan tänka likadant i den frågan! Är hemma denna vecka iaf, har du tid att ses nått? Kram

2009-02-23 @ 13:42:22
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: sara

Barn behöver fett. Alltså fet mjölk, riktigt smör osv. Det säger läkare, dagis och BVC iaf...

2009-02-23 @ 17:48:48
URL: http://sarasandman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback