Mina örhängen..

Goldfish.




-Jag kan tala om att det antagligen inte är så mycket mer hållbart med ett par örhängen i silver än i fiskfjäll.
Jag har själv böjt och tryckt och  slitit och försökt ha sönder en, men det är omöjligt.
Säljarnas hund hade tuggat en hel dag på ett örhänge tror jag det var, och hade inte lyckats ha sönder den.
(Men som man ser också, så är det ju silver också.. och pärlor. Så på den fronten är det både och.)

-Jag tror inte att någon skulle starta en FABRIK för att sälja dessa smycken, det tar TID och är en hel del jobb med det, jag tror mer att det är en hobby.

-Tänk också på att det sitter ganska många fjäll på en fisk (!!!!!) så det går inte åt så många fiskar, och de hämtade dem också på fisketävlingar osv.

-Men det är ju just det också. Det enkla. Det är döda fiskar. =/



Sen vill jag lägga in det Johan skrev som kommentar i förra inlägget.

"Det beror helt på infallsvinkeln. Om man tar tillvara på hela fisken, dvs. säljer köttet som mat/foder och använder fjällen till smycken, är det väl klart bättre än att utvinna icke-förnyelsebara ämnen som t.ex. silver. Processen att ta upp en öring i en sjö inom en tiomilsradie från fabriken och sedan sälja den på nätet eller inom närområdet är väl betydligt mer ekologisk än att använda tunga maskiner för att bryta fram metall som silver och sedan frakta detta runt halva jordklotet med någon miljöbov till fordon. Sen kan man ju lägga till den moraliska aspekten, eftersom de länder där silver bryts är ökända för att ha dåliga arbetarförhållanden och barnarbetare.

Samtidigt är det motsägelsefullt att bara använda sig av fjällen och slänga fisken eller lägga ut den i skogen; naturens kretslopp behöver inte den hjälpen. Så en expansion är inte alls nödvändigtvis dålig, och inte heller det nuvarande scenariot, jag tycker tvärtom det är en intressant tanke. Däremot kan det förstås bli sämre, men det kan det ju alltid.

Just Goldfish arbetar ju också proaktivt med att förbättra sin interna hantering för att kunna bli ännu mer miljövänliga samtidigt som de redan idag har tagit stor hänsyn till miljön i sin befintliga hantering. Det känns lite som ett skämt att hellre köpa silver."

Jag förstår det du skriver Johan, och det är lite så jag har tänkt också, men fick inte ner det i inlägget.


Sen tror jag att det kan vara så här också:
Om man har som en hobby att fiska, varför inte ta rätt på den delen av fisken som annars blir skräp?

Hör gärna mer vad folk tycker, för jag vill gärna ställa mig på en sida för att sen stå där.


//Kicki

Kommentarer
Postat av: Påsen

Tycker absolut inte att det är något fel i att göra smycken av fiskfjällen från fiskar som man ändå ska äta köttet från. Och om de hämtar fiskar från fisketävlingar så är de fiskarna redan fångade och dödade. Konstig diskussion som förts anser jag, det är ju ingen stor industri. Så länge det sköts på ett bra sätt är det väl mest positivt att de tar tillvara på det som annars skulle slängts?

2009-02-08 @ 21:59:36
Postat av: Rudolph

Eh whuuut? Hur kan det var så starkt? Sjukt. Snyggt var det iallafall! =)

2009-02-09 @ 00:26:09
URL: http://ohno-imahippie.com
Postat av: Johan

Instämmer med Jonte; kontentan är väl just det. Om man ska döda fisken för fjällen är det en sak, om man däremot helt enkelt tar tillvara på hela fisken kommer det ju definitivt ingen till skada. Tvärtom kan det endast medföra positiva saker, förutsatt då att fisken ifråga skulle dö oavsett.



Som en kommentar på diskussionen i bloggen så tycker jag att vi alla får komma ihåg att det är en obestridlig sanning att ingen kan göra allt men alla kan göra något, precis som att oavsett hur du lever som människa så kommer du skada miljön. Om man har fiskfjäll eller inte i öronen spelar ingen roll om man t.ex. kör bil. Eller om man vill tänka lite längre i kedjan; äter du ketchup? Hur mycket gifter släpptes ut när den tillverkades och när den fraktads? Köper du vegetarisk mat? För förtjänsten köper personen som du handlar av kött istället och bensin till sin bil. Grattis. Hur man än gör så kan inte en människa vara den ensamma hjälten, även om man gärna vill tro att man är det. Därför bryr jag mig inte så mycket om vad andra gör. För någon kanske det räcker med att sopsortera, andra slutar äta kött, andra kör inte bil. Allt är individuellt. Poängen är inte att göra allt, utan att göra något.



Jorden blir våldtagen och vi sitter på de anklagades bänk. Vi behöver sex miljarder hjältar, vare sig mer eller mindre. Bara tillsammans kan vi göra en skillnad.

2009-02-09 @ 00:38:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback