Mening efter livet..

Fortfarande kluven i frågan, men en sak är säker:
Har jag en gång köpt något är meningen likamed noll att göra sig av med dem.
Har flera gånger under denna gågna vecka kollat på vår fårfäll som ligger på Agnes rum och kännt en klump i magen.
Vem vet hur mycket det där fåret plågades innan det vart en fin fäll till min dotter?
Usch. Hemskt.
Men ännu värre känner jag, är det att jag ska slänga den. Likväl som med skor eller täcken eller vad som helst som man redan köpt.
Jonte sa också något som jag instämmer med:
"Så länge man har det hemma redan, eller köper det på second hand påverkar det inte industrin!" Och det är ju helt riktigt.
Det är ju precis det allt det här handlar om för mig också!

Jag har så mycket tankar och åsikter att det skulle kunna svämma över.


Ställ dig gärna denna fråga: Vad vill du ska hända med dig efter att du dött?
Jag skulle gärna vilja donera min organ till någon/några behövade.
Och min kropp får absolut användas till forskning.
Bättre att det görs något av den, än att den vara ska ligga under jorden och ruttna.
För vad är meningen med det??



Måste återigen gå till mina smarta läsare som skrivit så bra kommentarer.
Påsen i inlägget innan, tack för en bra kommentar.
Och Johan skriver så här:

Instämmer med Jonte; kontentan är väl just det. Om man ska döda fisken för fjällen är det en sak, om man däremot helt enkelt tar tillvara på hela fisken kommer det ju definitivt ingen till skada. Tvärtom kan det endast medföra positiva saker, förutsatt då att fisken ifråga skulle dö oavsett.

Som en kommentar på diskussionen i bloggen så tycker jag att vi alla får komma ihåg att det är en obestridlig sanning att ingen kan göra allt men alla kan göra något, precis som att oavsett hur du lever som människa så kommer du skada miljön. Om man har fiskfjäll eller inte i öronen spelar ingen roll om man t.ex. kör bil. Eller om man vill tänka lite längre i kedjan; äter du ketchup? Hur mycket gifter släpptes ut när den tillverkades och när den fraktads? Köper du vegetarisk mat? För förtjänsten köper personen som du handlar av kött istället och bensin till sin bil. Grattis. Hur man än gör så kan inte en människa vara den ensamma hjälten, även om man gärna vill tro att man är det. Därför bryr jag mig inte så mycket om vad andra gör. För någon kanske det räcker med att sopsortera, andra slutar äta kött, andra kör inte bil. Allt är individuellt. Poängen är inte att göra allt, utan att göra något.

Jorden blir våldtagen och vi sitter på de anklagades bänk. Vi behöver sex miljarder hjältar, vare sig mer eller mindre. Bara tillsammans kan vi göra en skillnad.



Hur vi än gör så är vi stora skitar... men vi kan väl vara stora skitar som försöker? Iaf med någonting, istället för ingenting?
=)


//Kicki

Kommentarer
Postat av: Annie

Jag är anmäld till donationsregistret så mina organ kommer att doneras om det går, fast inte alla organ.

2009-02-09 @ 09:58:21
URL: http://annelie86.blogg.se/
Postat av: Kicki eller Pether

Mycket kul att höra!

2009-02-09 @ 10:02:46
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag är åxå redan donator. Sen vill jag bara säga att visst hela grejjen är kanske inte stor nu, men om dom marknadsför sig och folk sprider vidare så blir ju fler och fler intresserade och vips så behövs mer fiskar! Om man promt ska ha nya smycken så är de väl bättre å sitta å tråckla hemma med grejjer istället. betydligt roligare åxå och mer meningsfullt! :p

2009-02-09 @ 10:52:36
URL: http://slajsara.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jag anmälde mig till donationsregistret när jag fyllde 18. Och då hade jag bestämt sen länge att jag ville donera mina organ. Jag tror att jag valde att donera alla organ förutom huden (om jag inte minns fel), sen ville jag inte att min kropp skulle användas i forskningssyfte. Kommer inte riktigt ihåg hur jag bestämde, för det var så länge sen.

2009-02-09 @ 12:49:41
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: Kicki eller Pether

Det jag tror folk inte förstår är att den mängd smycken man kan göra på EN fisk är enorm.



Sara.H.

Jag har redan svarat på det där en gång, så jag låter helt enkelt bli att göra det igen.

Är lite förvånad över att du reagerar på det där alls eftersom du är själv inte villig att lyssna på det jag har att berätta och är inte öppen för förändringar.

(Du ville absolut inte höra på vad jag hade att säga om hur djuren blir behandlade)

Tack för era kommentarer!

2009-02-09 @ 15:13:27
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Johan

Donator sedan minst fem år. När man är död är man död och vad som händer med kroppen är fullständigt irrelevant, med andra ord bör man donera sina organ, om man inte vill bli ihågkommen som en egoistisk kluns (vilket man rimligtvis annars är).

2009-02-09 @ 16:22:59
Postat av: Kicki eller Pether

Bra Johan. Helt riktigt. Vet du om att vår far vägrar donera sina organ? Och att han absolut inte ville att vi skulle det?

Nu ska jag anmäla Pether, för han står här och säger att han inte är anmäld!!! Illa :)

(Alltså han sa själv att han inte kommit ihåg att göra det och att vi ska göra det)

2009-02-09 @ 16:54:32
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Sara

Hoppar vi på mig nu helt plötsligt! Det enda jag kommit med är mina åsikter. Därför att du vill ha åsikter. Det jag skrev va heller ingen fråga, bara sa att märker dom att halva världen vill ha sådana smycken är de klart att dom gör fler. Och snälla lilla vän vad menar du med öppen för förändringar? Du får det att låta som att jag inte alls bryr mig och det är mycket långt ifrån sanningen kan jag tala om för dig! Anledningen till att jag inte ville lyssna är för att jag redan vet att djuren far illa. Varför ska jag titta/lyssna bara för att må ännu sämre! Nej JAG är förvånad över att du reagerar på detta sätt och klankar ner på mig, och JO klankar ner är precis vad du gör! Jag kom bara med mina åsikter och det var allt!

2009-02-09 @ 17:27:18
URL: http://slajsara.blogg.se/
Postat av: Kicki eller Pether

Okej, vi gör så, alla får säga vad de tycker och jag är tyst!?

Fattar inte hur och varför jag skulle klanka ner eller hoppa på dig, för NEJ det tycker jag inte att jag gör!

Jag vart ärligt talat besviken över att du inte ville lyssna på det jag hade att säga,och om du nu vet allt jag vet och om hur djuren blir behandlade och ändå skiter i det.. ja då måste jag få ha mina åsikter om det. (eller med andra ord, inte gör något åt det, för skiter i det gör du uppenbarligen inte då.)

Nej du ska lyssna för att förstå och för att kanske vara öppen för en förändring=en förbättring för djuren.

Vart klankar jag ner??? Fattar inte.

Jag är glad över dina åsikter, men jag anser att jag redan har svarat på dem och det känns inte som att du sätter dig in och förstår.

Men jag vet inte.

Tyckte inte att det var något att ta så illa upp vid.

2009-02-09 @ 21:57:10
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Sara

Genom att säga att jag inte lyssnar och är öppen för en förändring, det är väl att klanka ner? Men för all del, vad tycker Du att jag ska göra, som du är så duktig på? För tydligen gör ju inte jag ett skit.

2009-02-09 @ 22:42:22
URL: http://slajsara.blogg.se/
Postat av: Kicki eller Pether

Nej jag tycker absolut inte att det är att klanka ner. Det är väl bara sanningen. Du ville ju inte lyssna och är därmed inte öppen för förändring. Vill man inte höra så vill man ju inte bry sig.

Jag har väl inte sagt att jag är "så duktigt" på någonting?

Om jag fick bestämma skulle alla välja att avstå från vissa köttprodukter om inte alla eller iaf välja KRAV.

"Tydligen gör ju inte jag ett skit"

Först och främst så har jag väl aldrig sagt så?

För det andra... vad gör du då?

Fattar fortfarande hur du kan ta det här så hårt.

2009-02-09 @ 22:49:17
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Sara

Men snälla du, du har inte en aning om vad jag gör. Så hur vågar du ens påstå att jag inte är öppen för en förändring? Vad är det som säger att jag inte började för längesen?

2009-02-09 @ 23:15:06
URL: http://slajsara.blogg.se/
Postat av: Kicki eller Pether

Nej jag har ingen aning om vad du gör, så varför säger du inte bara det då?

Jag har ju inte sagt att du inte gör någonting?!

Om man vägrar lyssna är man ju inte öppen!?

Hur kan man vara öppen om man vägrar lyssna????

Jag förstår inte hur du tänker..

Och jag förstår inte varför du tar så illa upp.

FÖRLÅT då.

2009-02-10 @ 07:11:27
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag tar väldigt illa upp därför att du borde veta bättre! Det kan väl inte finnas många som bryr sig om djur mer än vad jag gör?

Måste jag lyssna på dig bara för att kunna göra nåt för världen? För så får du det att låta. Nej usch, du om någon borde veta vart jag står. Jag äter svenskt kött ja, jag struntar i hur många Eämnen de är i maten jag äter och än så länge e jag inte död men jag blundar inte för allt som händer i världen! Jag förstår inte alls hur du resonerar ibland.

2009-02-10 @ 11:08:19
URL: http://slajsara.blogg.se/
Postat av: Kicki eller Pether

Jag ber verkligen om ursäkt och tycker det är tråkigt att du tar illa upp för det var inte så det var tänkt.

E-ämnen hör inte hit, den faktan vill jag sprida för människans skull och inte för djurens skull.

Jag vet att du bryr dig om djur, men jag har ingen aning om vad du gör för att få det bättre för dem.

Jag tänker så här:

När Jag såg vad som skedde med de stackarns djuren fick jag nästan som en "uppenbarelse" eller nånting.. Nåt sa mig bara att fler måste börja bry sig. Och vad kan Vi göra?

Något litet som kan leda till något stort som VI kan göra, är att minska konsumtionen. = mindre efterfrågan vilket leder till mindre behov av döda djur vilket leder till färre plågade djur.

Så om jag får berätta för er vad jag sett och vad jag vet så kanske ni också gör en förändring i erat liv som ni kanske inte skulle ha gjort annars.

Förstår du mig nu?

Menade inte att du skulle bli så upprörd och menade verkligen inte att få det att låta som att du inte bryr dig om djuren.

Förlåt Sara. Kärlek,kärlek.

2009-02-10 @ 12:25:30
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag förstår vad du menar och jag håller med. Men alltihopa startade ju med fiskfjällssmycken och de smycken jag har nu har så vitt jag vet inte de minsta djur i sig så de måste väl ändå va bättre att bära såna än fiskfjäll? Det går inte att säga att Om den industrin blir stor så får man göra någonting åt det då! För det är de klart att den blir om efterfrågan e stor! Men då är det redan för sent.. Är det inte bättre att aldrig börja?? =)

2009-02-10 @ 13:43:45
URL: http://slajsara.blogg.se/
Postat av: Kicki eller Pether

Jo jag förstår verkligen vad du menar, och till viss del håller jag med. Absolut.

Men som någon sa förut: Det är bättre att dom gör något med fisken om den ändå ska upp,, än att den bara ska ligga och bli ingenting. Men om det fiskas för smyckets skull så är det vidrigt.

Jag tror vi får ensas om att vi är lite oense också?

Jag vet inte riktigt vart jag står vilket fall..men som du säger är det kanske lite bra att låta bli.

Kan vi börja om och strunta i detta? Fredskram..

2009-02-10 @ 15:24:38
URL: http://allahososs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback