Linsgryta

Linsgryta med tomat, morot och paprika

8 potatisar

1 gul lök
2 morötter
2 gröna paprikor
2 dl gröna linser
1 burk krossade tomater
2 msk grönsaksfond
1 vitlöksklyfta
olivolja
salt, svartpeppar

Gör så här

1. Skala och tärna lök, potatis och morot. Kärna ur och dela paprikan i mindre bitar. Fräs alltsammans i olja med pressad vitlök i.

2. Skölj linserna och tillsätt dem tillsammans med krossade tomater. Skölj eventuellt ur burken med lite vatten och häll på det.

3. Koka grytan på svag värme i 20 minuter eller tills linser och potatis är mjuka. Krydda med fond, salt och peppar.

 

Detta åt vi till middag men det var bara sådär.. när vi la till sweet chili däremot vart det bra :)
Jag tror att det ska vara två burkar krossade tomater också.

 

Underbara Moa kom och hjälpte mig idag så jag fick ta mig till staden på mitt möte.
Sen hjälpte hon mig med maten. 


Tänkte överraska Pether med en trerätters :)
Skulle göra fyllda tomater till förrätt men insåg efter affärshandligen att det iaf fattades något =/

Det fick bli så här:
1. Tomatsallad.
2. Linsgryta
3. Chokladfondue m. frukt o glass!
Väntar bara på grädden så ska vi smaska sen :)


//Kicki

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback