Goldfish Eco.

Ett litet inlägg om ekologiska och underbart vackra smycken, som dessutom är rätt billiga!

Nu har jag än inte hunnit bildat uppfattning helt själv heller, men jag tror det verkar bra.

"Goldfish Ecological Design är ett varumärke som står för handgjorda och ekologiska konstnärliga produkter.
Vår specialité är smycken gjorde av fiskfjäll som är lika vackra som de är lätta och tåliga."

Till mig sa dom ungefär så här:
"Det är från fisk vi fiskat själv, eller plockat upp efter fisketävlingar som blivit kvarlämnade.
Fiskfjällen gör vi smycken av och sen ger vi fisken till djuren i skogen.
"

Mina tankar är då dessa:
-Det är ju bra att vi får så fina smycken på ett så bra sätt ändå(till skillnad från så många andra), från djur som levt i frihet och haft ett bra liv.
-Och framför allt är det ju jätte bra att djuren i skogen får mat.
MEN.
-Fisk är ju också ett djur? Är det inte fel då?
-Talar jag emot mig själv och mina åsikter?
Jag vet inte riktigt vart jag står.
Men jag har redan ett par örhängen som jag beställde på jamtli julmarknad.
Lägger upp en bild på dem senare.


http://www.goldfish-eco-design.se/


//Kicki

Kommentarer
Postat av: Angelica

Personligen känns det mer hållbart att köpa ett par örhängen i silver än ett par från döda fiskar.. Tycker det är helt fel att uppmuntra en sån ohållbar industri, vad händer om detta slår igenom? Om företaget expanderar? Känns lite som ett skämt att kalla detta företaget ekologiskt, var är den ekologiska biten?

2009-02-08 @ 15:48:04
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Sara

Det undrar jag med! Fiskar som fiskas upp mest för smyckens skull låter inte bra alls tycker jag. Skulle heller inte vilja gå runt med fiskar i öronen eller om halsen.

2009-02-08 @ 16:47:46
URL: http://slajsara.blogg.se/
Postat av: Johan

Det beror helt på infallsvinkeln. Om man tar tillvara på hela fisken, dvs. säljer köttet som mat/foder och använder fjällen till smycken, är det väl klart bättre än att utvinna icke-förnyelsebara ämnen som t.ex. silver. Processen att ta upp en öring i en sjö inom en tiomilsradie från fabriken och sedan sälja den på nätet eller inom närområdet är väl betydligt mer ekologisk än att använda tunga maskiner för att bryta fram metall som silver och sedan frakta detta runt halva jordklotet med någon miljöbov till fordon. Sen kan man ju lägga till den moraliska aspekten, eftersom de länder där silver bryts är ökända för att ha dåliga arbetarförhållanden och barnarbetare.



Samtidigt är det motsägelsefullt att bara använda sig av fjällen och slänga fisken eller lägga ut den i skogen; naturens kretslopp behöver inte den hjälpen. Så en expansion är inte alls nödvändigtvis dålig, och inte heller det nuvarande scenariot, jag tycker tvärtom det är en intressant tanke. Däremot kan det förstås bli sämre, men det kan det ju alltid.



Just Goldfish arbetar ju också proaktivt med att förbättra sin interna hantering för att kunna bli ännu mer miljövänliga samtidigt som de redan idag har tagit stor hänsyn till miljön i sin befintliga hantering. Det känns lite som ett skämt att hellre köpa silver.

2009-02-08 @ 17:38:50
Postat av: Angelica

Nu var det ju egentligen inte silvret i sig som jag ville förmedla var bra utan den moraliska effekten i att göra smycken av fisk som ju detta faktiskt handlade om! Men om vi ska gå in på det så förekommer silver nästan överallt på jorden, även i Sverige där den största delen utvinns i Sollefteå, det är dock tyvärr en ändlig resurs. Men det mesta silvret som utvinns kommer faktiskt som en biprodukt när man utvinner tex koppar. Koppar som för övrigt är 100% återvinningsbar! Men vill man gå omkring med döda djurdelar på kroppen och tycker det känns bra så varsågod, men då tycker jag inte att man kan sätta sig emot päls, dun, kött eller annan djurindustri heller då man automatiskt blir en del av det..

2009-02-08 @ 19:10:18
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Kicki eller Pether

Jag tycker inte man ska säga så mycket om man ÄTER kött.

Jag kan se så stor skillnad i allt detta så det finns inte.

Hade det varit som förr i tiden, då djuren levde ett värdigt liv och sen dödades för mat och kläder tycker jag det är helt okej.

Men djur som PLÅGAS. Det är en HEEEELT annan sak.

Därför kan man göra skillnad på detta.

Tycker det är väldigt tråkigt att du inte ser den stora skillnaden.

Skulle kunna skriva ganska långt om detta.

2009-02-08 @ 19:51:01
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Angelica

Men oj så mycket påhopp det blev på mig helt plötsligt, jag säger bara vad jag tycker! Trodde det var vad du ville med detta inlägg, att få olika synvinklar på det hela i frågan om det var fel eller inte? Jag förstår vad du menar Kicki men tyvärr ser ju inte världen ut så idag.. de flesta djuren lever inte värdiga liv och det är därför jag sätter mig emot allt det här. Att påstå att jag inte ser skillnad på djurplågeri och inte är rent av förnedrande, du vet mycket väl var jag står i den frågan. Och för protokollet: jag ÄTER inte kött.

2009-02-08 @ 20:35:17
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Kicki eller Pether

Påhopp? Vart är det påhopp? Jag skriver också vad JAG tycker och tänker och känner, och måste väl få argumentera emot?

Hur ska jag annars ta in något om jag ska sitta här och bara tycka själv?

Jag tycker det var så fruktansvärt fel det du skrev om att jag inte kan sätta mig emot dunindustrin OSV.

För det ÄR skillnad, som du förstår, på en björn som plågas och på en fisk som lever fritt.

Jo, till viss del är det fortfarande så idag.

Jag har iaf ÄN inte sett eller hört något om hur älg plågas?

Och inte fisk heller. Iaf inte här. För det är här det handlar om nu.

Alltså om du ser den stora skillnaden, hur kan du sätta ihop det på detta sett?

Tycker som sagt att det vara så fel att du drog in päls o dun osv.

Det är vad Jag tycker.

För att klargöra det lite till: Jag vet att du ser skillnad på djurplågeri och inte, det är inte det jag säger. Absolut inte. Hoppas du förstår bättre för jag kan inte förklara bättre.

2009-02-08 @ 21:08:44
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Angelica

Det är en väldigt intressant fråga du tagit upp och jag skulle gärna diskutera det med dig i verkligheten någon gång, svårt att få fram allt man vill genom ord på en skärm! I det stora hela förstår jag din ståndpunkt och en sån småskalig produktion (eller hobbyverksamhet som du skriver i nästa inlägg) som det verkar vara går naturligtvis inte att i samma grad jämföra med köttindustrin tex, men om vi tänker steget längre.. att det här skulle bli en jättestor grej och att fiskar tas upp enbart för fjällets skull och sedan kasseras.. det är då det inte känns okej längre för då börjar vi närma oss just den industrin jag inte vill vara en del av, som använder djur i oetiskt syfte för egen vinnings skull.. hoppas du kan förstå även min sida av hela den här diskussionen!

2009-02-08 @ 23:01:01
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Kicki eller Pether

Jag förstår precis vad du menar, men förhoppningsvis hinner det aldrig gå så långt. Och jag tror heller inte att det skulle göra det.

Om dom inte brydde sig om djur och natur skulle dom nog inte försöka bli bättre och hålla sig till ekologiskt.

Om det nu skulle bli så ändå, så får man genast se saken på ett annat sätt.

Tack för att du orkar ta dig tid prata om det här, och det har fått mig att se lite längre, vet dock fortfarande inte helt vart jag står i det hela.

2009-02-09 @ 08:57:08
URL: http://allahososs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback