Vegan??

Jag har tydligen fått en massa kommentarer som jag inte tidgare har sett. Bland annat om dagis dag 1, tack för det :)
Och tack för alla svar! Hade önskar att jag fått ÄNNU fler dock.. vet ni inte om ni är vegetarianer eller inte?? ;)

Varför jag frågar är så här:

Till er som är vegetarianer undrar jag:
Varför är ni inte veganer??

Själv har jag börjat fundera.. hur ser ett liv utan mjölkprodukter ut??
För om jag anser att man stödjer djurmisshandel om man äter kött, så gör man det likväl om man dricker mjölk?
Så länge du köper mjölken kommer bonden att behöva kossan och då kommer det inte ändras någonting.
Jag tycker iofs inte att man stödjer djurmisshandel om man äter kött, likväl som man inte stödjer det om man dricker mjölk.. men ni vet ju hur cirkeln ser ut.

Sen har jag en fråga till.. vad bör man äta om man inte äter kött? Vad förlorar man och var finner man det??
Jag har varit så himla yr på senaste och jag vet inte om det beror på att jag unndviker kött??
Tror att kanske hela 80% av mitt intag är vegetariskt och då jag inte vet var jag bör lägga till i min kost så kan jag säkert gå miste om en del.


Undrar också, varför är ni som är vegetarianer inte är veganer??
Bara av nyfikenhet.. jag känner mig så ensam med det här så jag måste försöka få lite svar på alla mina funderingar, och få lite olika synvinklar. :)


//Kicki, hoppas ni orkade läsa OCH att ingen tog illa upp, för jag menar verkligen inge illa! :)

Kommentarer
Postat av: Sarah

Jag googlade en bra länk med allmäna tips på vad man kan äta och vad man bör få i sig som vegetarian.



http://www.tasteline.com/Halsa/Vegetariskt/Naringslara-for-vegetarianer/



Hoppas att du får lite inspiration :). Puss

2009-08-17 @ 22:53:37
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: Angelica

Jag funderade faktiskt på att köra veganskt ett tag tidigare i år men jag känner fortfarande att bara vegetariskt är så pass nytt än att jag vill känna mig bekväm med det om jag ska ta steget längre. Dricker iofs inte mjölk men köper däremot bregott, feta och ägg ibland men då är det ekologiskt som gäller, utan undantag! Oavsett om man äter kött, dricker mjölk eller vad man nu gör så har man ju alltid ett val.. att om jag nu ska köpa en kyckling tex så kan jag ju välja att antingen köpa en KRAV-märkt och ekologisk bosarps-kyckling från skåne som har levt ett värdigt liv under hyfsade omständigheter eller en billig kyckling från utlandet som mest troligt inte haft det lika bra.. så är det med allt vi köper.. från mat till shampon! Det är ju vi konsumenter som har makten att visa vad vi vill ha och om vi bojkottar sånt som inte är bra, det är då förändringen sker!

2009-08-18 @ 18:35:35
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag är inte vegan p.g.a. att kossorna måste mjölkas annars dör de, höns värper alltid ägg och går de utan tuppar så ligger äggen annars bara och ruttnar.

Nog för att människan producerat mycket kor bara för att få mjölk, men mina fastrar och även farmor och farfar är/har varit mjölkbönder och jag ser vilket förhållande de har till djuren och att de mår bra.

2009-08-20 @ 16:53:08
URL: http://jenkka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback