Hemgjord äppelkräm

För ett tag sen köpte vi en massa äpplen för en väldigt låg summa.. eller närmare exakt 3 kilo för 15kr.
Men vad skulle vi göra med alla äpplen?
Vi tog och bakade äppelkaka, gjorde äppelmos till Agnes (koka äpplen mjuka i vatten, mosa, klart!)
Men sen gjorde jag även äppelkräm.
Nu har jag gjort min andra omgång med äppelkräm för att Pether vart så hemskt förtjust.



Krämen är inte så söt och därmed inte så onyttig!
Sockra lite extra när krämen är klar om man vill ha den lite sötare.


Såhär gjorde jag.

5 stora äpplen (Eller 4-6 äpplen)
5 dl vatten
1/2 dl socker
2 msk potatismjöl

1. Skala, dela, ta bort kärnhuset ur äpplena. Äppelbitarna kan vara hur stora eller små som du själv vill ha dem.
2. Koka upp vattnet och rör i socker.
3. Lägg i äppelbitarna och koka dem mjuka.
4. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten, ta kastrullen från värmen och rör ner redningen.
5. Tillsätt lite kanel och koka sen upp.
Klar att servera! 

4-6 portioner.


Tala gärna om ifall ni provar, och vad ni tycker!!

//Kicki

Kommentarer
Postat av: Ida

Det ska jag pröva, lät jättegott!

2009-04-20 @ 12:54:39
URL: http://jenkka.blogg.se/
Postat av: Angelica

Gud så gott det lät, ska jag absolut prova nästa gång jag köper äpplen :)

2009-04-20 @ 17:33:18
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Granna

Blir också hemskt sugen, måste prova!

2009-04-22 @ 20:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback