Hjälp djuren!!!

Gråter nå så förfärligt.
Någon som ser/sett dagens Opera Winfrey show?
Jag hade ingen aning om detta.. har aldrig hört talas om "hundfabriker"
De föder alltså upp hundar och säljer till bla. djuraffärer.
De har en och samma tik i 8-10 år, de får endast bo i sina burar, aldrig gå ut och gå eller något såndant.
När de är färdig avlade så avlivar de dem.
De bor ca. 10 st valpar i små kaninburar.

Opera har skickat några att smygfilma och det man får se är fruktansvärt.
Hundar ligger döda utanför burar.
Hundar som inte kan gå.
Hundar som bor utomhus året runt, några fryser ihjäl.
Hundar som har stora köttsår.
Tikar med bröstvårtor så såriga och svullna, helt röda.

En del tikar bor i så små burar att de inte kan resa sig upp!

M.M.

Vad kan vi göra!?

Jag skulle nog kunna skriva hur länge som helst om det här, för detta är någon som VERKLIGEN berör mig.
Jag kommer tänka på det här länge, och jag hoppas att jag kommer på något man kan göra för att hjälpa de stackars djuren som lever i denna hemska värld.
Är det någon som har ett eller flera förslag så snälla dela med er.

//Kicki

Kommentarer
Postat av: Bella

Fy fan va hemskt! vet inte vad man kan göra, de enda jag vet är sånt där mä upprorslistor o namntecknibgar.. Hade dom någon lösning på hur man kunde gå till väga hos oprah då?

2008-11-06 @ 15:36:40
URL: http://elfvendahl.blogg.se/
Postat av: Johan

Tillgång och efterfrågan. Minska på efterfrågan (dvs ät inte kött, använd inte päls osv) så minskar behovet av tillgång...

2008-11-06 @ 15:45:22
Postat av: Sara

Jag tittade på programmet och började åxå gråta, jag fick gå ifrån tvn där i slutet när dom avlivade hundarna. Kom tillbaka och såg att även Oprah grät. Jag har visserligen sett många såna här program men just detta va lite värre än vad de brukar vara. Visst sa jag något om att jag ville göra nåt med alla katter och hundar i grekland tex?! Tyvärr är jag för känslig och mesig för att kunna ta hand om dom förstörda djuren, jag vill hellre ta hand om dom när dom blivit friska och bara ge dom ett lyckligt liv. Folk borde först å främst kastrera sina djur!!! Börja adoptera från djurhem och såna saker. Puss ringer dig sen!

2008-11-06 @ 15:56:01
URL: http://slajsara.blogg.se/
Postat av: Påsen

Jag såg lite granna av det programmet på jobbet, mådde skit jag med. I Sverige existerar inte sånna "hundfabriker" därför att vi har hårdare regler och för att hundar inte får säljas från vanliga djuraffärer. Men det innebär självklart inte att alla djur i sverige har det bra. Det är svårt att göra något härifrån för att påverka de som gör djurvårdslagar i USA annat än protestlistor och dylikt som de antagligen inte skulle bry sig i, men här i Sverige kan vi ta ett ytterligare steg i rätt riktning och förbjuda pälsuppfödning och tvinga de som bestämmer att stifta striktare lagar gällande uppfödning och hantering av djur.



Till Johan: Ja tillgång och efterfrågan, nu handlade visserligen detta inte om djur som föds upp för sin päls eller sitt kött, så att inte äta kött eller använda päls skulle inte hjälpa just dessa djur, men i stort så har du rätt.

2008-11-06 @ 18:19:36
URL: http://[email protected]
Postat av: Kicki eller Pether

Jag skriver en kommentar här jag med då. Det är ju det där med tillgång och efterfrågan, det sa de i programmet också, men i Sverige finns som sagt inte dessa hundfabriker och vi säljer inte hundar i affärer så tyvärr kan jag inte sluta köpa mina hundar från affärer, men det borde väl ändå finnas NÅNTING jag kan göra härifrån?

Och det där med protestlistor köper jag tyvärr inte.

Kanske att det KAN gå hem i Sverige, men knappast i USA eller andra länder.

Tycker ändå att ni är kloka människor som har helt rätt i era "svar" eller kommentarer, så jag tackar väldigt mycket, och hoppas på att se att ännu fler blir lite berörd av detta och skriver någonting.



//Kicki =)

2008-11-06 @ 20:10:12
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Angelica

Tänkte skriva en kommentar förut idag men var helt mållös.. blev ett blogginlägg istället så du kan gå in på sidorna jag länkat till och läsa mer om vad vi kan göra för att stoppa denna hemska djurindustri. Kram

2008-11-06 @ 23:51:28
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jag såg inte programmet. Antagligen så hade jag gråtit och kräkts om vartannat om jag hade gjort det. Det är vidrigt och hemskt. Förlåt för att jag inte hörde av mig i onsdags. Det blev så sent, och då ville jag inte ringa. Men vi kan väl träffas på söndag och titta på 'det där' tillsammans? Puss och kram!

2008-11-07 @ 00:31:15
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: Sara

Dom bad ju om donationer men de blir ju åxå fel och man har inte direkt tusenlappar att skicka dit heller! Usa har så sjuka lagar och regler åxå men visst finns de säkert nånting man kan göra. Kan dock bli svårt härifrån.



Puss

2008-11-07 @ 09:53:58
URL: http://slajsara.blogg.se/
Postat av: Johan

Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Vad gör du?

2008-11-07 @ 12:20:12
Postat av: Kicki eller Pether

Till Johan "vad gör du?".. långt ifrån tillräckligt.

2008-11-07 @ 15:15:03
URL: http://allahososs.blogg.se/
Postat av: Johan

Det var ingen pik, det var en fråga som alla bör ställa sig :)

2008-11-08 @ 00:31:08
Postat av: Angelica

Ja jag har sett hela klippet och förstår om du inte ville.. nej jag är inte vegeterian, ÄN iallafall men tanken har funnits där ett tag, äter dock väldigt sällan kött och gör jag det blir det oftast älgkött eller dyl då vet jag iallafall att den levt ett bra liv i det fria. Det är ju ganska känt att djuren på tex cirkus inte behandlas helt okej alla gånger utan det är ganska vanligt att de far illa, gå in på den där bloggen jag länkat till där finns några klipp bla. på hur många elefanter behandlas. Och det här med zoo.. du kanske kommer ihåg vad jag sa om husdjur igår, jag känner samma med djur på zoo, dom är inte gjorda för att sitta i bur utan för att leva i det fria. Spelar ingen roll om det handlar om vargar, lejon, björnar eller hamstrar! Kram

2008-11-08 @ 13:07:42
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Angelica

Och just det.. tack så mycket för teet Kicki (och Johan) det var verkligen gott, kan inte alls förstå att du inte dricker sånt :) Kram

2008-11-08 @ 14:22:53
URL: http://anejlica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback