Skvittra

För få som svarat på min fråga!!
Jag skrev och frågade om nån visste vad ´skvittra´ var, då jag trodde det var ett lika vanligt ord som; regn, sommar, skog, potatis.... ja, you name it.

Har fått lära mig att ordet är västerbottniskt, och eftersom jag så gott som är därifrån så är det därför jag kan det.
Min kära mor är från västerbotten =)

Här får ni ordet i några meningar.

"Jäklar vad du skvittrar"
"Du har skvittrat en massa i köket."
"Det småskvittrar ute"

Såå... vad kan ordet betyda tror ni??


Har fått lära mig att det inte finns nåt som heter bakanför. Det är bara här uppe vi säger det.
Och dryg är ett ord dom inte förstår längre ner också.

Sånt här är JÄTTE intressant tycker jag.
Berätta gärna om era erfarenheter av sånt här också =)




Love..//Kicki

Kommentarer
Postat av: Annica

skvittra= jag gissar på att det ev kan vara blött? regt, skvätter ja typ ngt med vatten

2008-07-11 @ 08:27:22
URL: http://nogg.se/mukis
Postat av: Renée

skvittra=skvätta?

2008-07-11 @ 14:20:41
URL: http://r85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback