Socker till barn?

Det blir ett rel. litet inlägg innan det långa.. det kanske blir flera innan det långa.
Idag har vi varit hos Pethers farmor på julmiddag..
Det var trevligt som alltid, men vi kunde inte stanna så länge pga. Rasta.
-----------------



Igår var jag hos Sarah.B och träffade mina brudar, upptäckte vad otroligt olika åsikter man kan ha.

Jag gissar att jag är ganska ensam med mina åsikter, men jag har åtminstånde livsmedelsverket på min sida.
Kan lika gärna dela med mig av mina åsikter och få höra fler som inte håller med.
Jag vet t.ex en före detta granne som inte håller med mig ;)

Jag tycker INTE att man ska ge sina barn socker i den här åldern.
Jag tycker man ska vänta så länge man bara kan med sånt.. det är inte nyttigt, nödvändigt eller hälsosamt på något sätt å vis.
Varför ska man ge något onyttigt och farligt till de man älskar då de inte ens vet vad det är, eller inte ens är något de vill ha?
Min lilla unge älskar tomater, ja, då kan hon få fortsätta äta något hon redan älskar. Fine. Enkelt.
Hon älskar också frukt, hon älskar purér vi gör av äpple och päron.. som dessutom är SUPER enkelt.

Varför skriver jag detta?
Jo.. om någon skulle vara barnvakt till Agnes eller bara vara här och hälsa på, så skulle jag bli
s t o r  t o k i g  om jag fick höra att någon gett Agnes socker.

Jag hoppas inte att någon tar illa upp vid detta, ni ger era barn vad ni vill..
Och jag ger mitt barn vad jag vill.

Man måste ju få ha olika åsikter.
Jag tycker inte sämre om någon för det, och hoppas inte nån tycker sämre om mig för att jag har mina åsikter.


Tar gärna emot många kommentarer om just detta, så intressant att prata om.

//Kicki

Kommentarer
Postat av: Anna

hej! jag tycker helt klart som dig. så länge dom tycker om annat än socker så ska man ge dom det. och även försöka hitta annat roligt utan socker.

2008-12-20 @ 19:14:19
Postat av: Angelica

Men HERREGUD! Finns det verkligen så många som ger sina ungar socker?? Stackars ungar i så fall. Och lika synd tycker jag om alla barn som skriker efter happy meal tills föräldrarna ger med sig, men vem är det som lärt ungen att äta skräpmat 4ggr i veckan egentligen? Hade man inte släpat dit dom från första början hade dom inte känt behovet att vilja ha sån mat. Nä fy.. föda upp ungarna på socker och skräpmat, borde va straff på sånt.

2008-12-20 @ 19:34:38
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Macknow

Jag håller också med dej...Vi hade tänkt att göra som ni ska, men någonstans på vägen gick det snett ;) Med Alfons var det lättare att vänta med att ge socker, men med Kelly var det svårare. Hon ser ju hela tiden vad Alfons får och ska ha detsamma som han :/ Men i måttliga mängder så tycker jag att det är ok. Vi har begränsat oss till "gotta"(godis) på Lördagar om det inte är något specielt som t e x kalas eller liknande..Meeen sen är jag väldigt duktig (dålig!!) så jag kan muta mina barn med kaka eller likannde i situationer som är ohållbara=INTE BRA ALLS!! Men tyvärr en alldles för enkel utväg för att få liiite lugn Skäms Saft har vi också gett våra barn på tok för mycket av, men nu också begränsat oss med det till särskilda tillfällen. Våra barn älskar frukt (särskilt klementiner) så det är "mutan" och "gotta" på vardagar nu :)

Så ni gör helt rätt! Vänta så länge det går, tomater är ju kanon ju!

Sköt om er och god jul!

2008-12-20 @ 21:15:46
URL: http://macknow.blogg.se/
Postat av: Annie

Jag tycker det är såå olika med socker och socker. Får Evangeline smaka en ynka bit lussebulle i veckan så tycker jag inte alls att det gör något. Och är det kalas så får hon smaka lite grädde. Och tycker någon illa om det så är det ju deras problem, vi gör ju alla som vi vill med våra barn! Men socker i mängder är ett big no no! Och om jag var barnvakt till Agnes så skulle jag ju absolut inte ge henne något med socker i för jag vet ju hur ni vill ha det! Puss och syns på måndag! (Hoppas E är feberfri så hon kan följa!)

2008-12-20 @ 22:00:23
URL: http://annelie86.blogg.se/
Postat av: Annie

Vispad grädde tycker hon är jättegott! Men hon får bara nån tesked, rädd att hon ska få ont i magen =/ Hitta kalendern! Och om du är upptagen, skippa det! ;) Puss!

2008-12-20 @ 23:12:58
URL: http://annelie86.blogg.se/
Postat av: Tirja

Jag tycker du har så rätt gumman.

Varför ge barnen ett beroende dom inte hade från början!

Mamma ger inte Teodor godis än och han är ju snart 3 år, den dagen jag får barn kommer inte dom få godis heller, förens den dagen dom frågar efter det.



Hoppas allt e bra med er!

Många kramar!



2008-12-21 @ 00:55:06
URL: http://xredxangelx.blogspot.com
Postat av: Sarah

Jag håller med dig.

2008-12-21 @ 13:09:52
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: Anonym bror

Jag tror inte det skapar någon form av beroende eller vana i måttliga mängder oavsett ålder, men däremot tycker jag resonemanget är helt rätt att det är onödigt eftersom det inte tillför något. Sen vet jag ju inte vad LVM eller BVC tycker om det, jag är ingen expert direkt.



Jag dricker sällan något som innehåller socker nuförtiden (julmust undantaget!!) och äger inte ens ett sockerpaket själv, jag tror inte det finns någon större funktion med att sockra, men samtidigt är socker i mat ett förhållandevis litet problem. Jag tror snarare att det (inte nu då men de första åren) är så att barnet kan lära sig att associera socker med onyttiga produkter typ glass, läsk, godis etc. och därför tror jag det är viktigare att man undviker sånt (gärna helt) än att man vägrar att ge barnet mat som råkar innehålla socker.

2008-12-22 @ 00:18:07
Postat av: Sara

Hemskt gärna!! :)

2008-12-22 @ 08:20:04
URL: http://mammasara.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag menar givetvis läsk, godis, bullar, glass ETC. Och inte mat med lite socker i. Men än så länge ska de inte ha socker överhuvudtaget alls, de måste vara över ett år för att få äta socker. Vi ska vänta så länge det bara går.

Jag har en vag aning om vem den anonyma brodern är ;P

2008-12-22 @ 08:27:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback